Elena Stroe Cabinet Individual de Psihologie

Just another WordPress.com site

CELE ZECE COMANDAMENTE ALE PROFESIONISTULUI IN AUTISM

pe Februarie 5, 2012

1. Sa fie motivat
Nu toti profesionistii pot lucra cu persoanele cu autism. Sunt necesare pe de o parte un profil particular si pe de alta parte sa aiba o mare motivatie, realmente aceste persoane trebue „sa fie muscate de microbul autismului”. A obliga un profesionist ales la intâmplare sa lucreze cu persoanele cu autism,nu poate duce decât la esec.

2. Sa fie format continuu
Motivatia, cât ar fi ea de mare, nu este suficienta. Este necesara o pregatire specifica in domeniul autismului. Pe lânga o pregatire teoretica pentru intelegerea problemelor fundamentatele legate de autism, este necesara si o pregatire practica pentru punerea in aplicare a strategiilor necesare, descrise in literatura de specialitate, dar adaptate pentru fiecare copil in parte Formarea trebuie sa fie continua prin cautarea de noi informatii in Romania si in alte tari.
Articolele de specialitate, publicatiile, rezultatele cercetarilor reprezinta o sursa inepuizabila de informatii. El trebuie sa citeasca autori consacrati ca de ex: Cristopher Gillbert, Vivian Nordin, Temple Grandin, Georges Huard, Gunilla Gerland, etc

3. Sa aiba o privire diferita
Este important ca profesionistul sa uite miturile cu privire la autism; el trebuie sa admita ca acest copil este diferit fata de ceilalti si ca el nu evolueaza ca ceilalati si acest fapt nu este din cauza ca NU VREA ci mai degraba ca NU POATE; Teorema (Princiupiul) fundamental este o ingrijire aparte si cu totul diferita.

4. Sa gândeasca autistic
Profesionistul va trebui sa uite propriile sale repere, propriile sale reguli (coduri). El trebuie sa gândesca ca o persoana autista. El trebuie sa se puna in pielea unei persoane cu autism, sa arate si sa se plieze, sa accepte si sa se adapteze, fara sa folosesca forta.

5. A adapta
Inceputul in a da o educatie specifica persoanelor cu autism este mai intâi de toate a crea un loc adapatat lor. Trebuie adaptat spatiul inainte de a le furniza repere care le vor aduce securitate si prezivibilitate. Aceasta structura nu este un obiectiv ci dimpotriva un mijloc de educatie care poate avea drept consecinta cresterea nivelului lor de autonomie. Nu este vorba de a creea un ghetou ci un loc adaptat unde invatarea va fi facilitata pentru a le permite de a generaliza si a se deschide conform nivelului lor spre lumea exterioara.

6. A evalua
Pentru a pune in practica un proiect educativ in autism este necesar de a cunoaste punctele tari si punctele slabe ale persoanelor cu autism, de a cunoaste interesele si motivatiile lor. Pentru aceasta, persoanele cu autism trebuie evaluate cu ajutorul testelor adapatate . Acestea vor permite profesionistului sa stie de unde incepe si ce rezultate vor fi pe parcurs. Este o baza de munca indispensabila.

7. A individualiza
Toate persoanele cu autism sunt diferite, ele au stadii diferite de dezvoltare, diferite comportamente, diferite  interese.Evaluarile, informatiile furnizate de catre parinti sunt extrem de valoroase si vor putea permite la alcatuirea unui plan de strategie individualizata.Fiecare proiect este unic si personalizat si nu trebuie sa ramâna numai pe hârtie ci el trebuie cât mai bine pus in aplicare.El trebuie sa prinda viata cât mai repede posibil.

8. A crea
Nu exista o „carte de retete” si cu atât mai mult nu exita materiale „de-a gata” pentru a fi utilizate pentru lucrul cu un copil cu autism. Profesionistul trebuie sa dea dovada de multa imaginatie pentru a raspunde nevoilor persoanelor cu autism si anume sa poata sa: construiasca, sa fabrice, sa bricoleze materiale adaptate pentru fiecare copil in parte.El trebuie sa dea dovada de spirit creativ dar si de indemânare manuala

9. A colabora
Pentru a lua in lucru o persoana cu autism infantil, echipa lucratoare trebuie sa dea dovada de o coerenta totala, dar totodata trebuie sa colaboreze si sa accepte si colaborarea cu parintii in lucrul cu persoanele cu autism. Nimic nu se face fara stirea lor. Din start, trebuie colaborat cu ei, trebuiesc ascultati deorece ei reprezinta un munte de informatii cu privire la copiilor iar lor li se pot transfera competentele profesionistului in a continua la domiciliu stategiile de stimulare a copiilor lor. Nu trebuie uitat niciodata ca profesionistul poate deveni specialist „in autism” dar parintii sunt ei insisi specialisti in „autism al copiilor lor”. A colabora,  a-i asculta, a le intelege suferintele si deznadejdile, a le da sperante reale, a imparti dificultatile dar si reusitele, a schimba si a munci in complementaritate acasa si la scoala intr-o sustinere continua pentru un „mai bine „pentru copil si familia acestuia.

10. A evolua
Locul adaptat de lucrul pentru persoana cu autism trebuie sa fie un loc de VIATA. Pentru profesionist nimic nu trebuie sa ramâna neschimbat, el trebuie sa puna in functie progresele la copii si tinerii autisti. El trebuie sa faca sa functioneze progresele la ei. Ei trebuie sa ramina vigilenti sa arate suplete, sa se ultraspecializeze sa se RE-adapteze, RE-evalueze, RE-individualizeze, RE-creeze. El nu trebuie sa se complaca intr-o rutina confortabila ci dimpotriva intr-o dinamica constanta plina de caldura si de viata.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: